Wat is Pilates?

 

Deze bewegingsvorm werd begin vorige eeuw door Joseph Pilates ontwikkeld ter ondersteuning van dansers, sporters, politieagenten en als revalidatie van patiënten om hun lichamen sterker, stabieler en leniger te maken. Tegenwoordig is een aangepaste Pilates meer algemeen en komt ten dienste van iedereen, naast een betere houding worden typische rug, schouder- en nekklachten aangepakt.

 

Pilates kent verschillende uitvoeringsniveaus maar de oefeningen op de mat zijn het meest verspreid.  Het gaat dan om een uitgebreid systeem van doordachte en specifieke oefeningen die uitgevoerd worden op een oefenmat en in een bepaalde volgorde.

 

Het systeem volgt de principes van :

 

Zeer bewust bewegen met controle

Intense concentratie, een specifieke ademhaling,

Werken vanuit het centrum/powerhouse, dit is de kern: een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken.

Verenigt lichaam en geest en creëert een meer gestroomlijnd lichaam.

 

Voor de beoefenaar die regelmatig en met precisie traint levert het prachtige resultaten op met aangename voordelen in het dagelijks leven. Zelfkennis brengt je ook tot zelfrealisatie. Natuurlijk blijft deze Pilates ook nuttig bij trainingen voor sport of bij lichamelijke revalidatie.

 

Wat is het verschil tussen yoga en pilates?

 

De poses van beide vertonen vele gelijkenissen. Het verschil tussen yoga en pilates gaat terug naar de oorsprong. Pilates werd ontwikkeld in de vroege jaren 1900 als een vorm van revalidatie en conditionering. Ondertussen was Yoga al duizenden jaren actief, dat zijn oorsprong vindt in oosterse vormen van meditatie en bedoeld was om holistische spirituele discipline te voorzien van poses die zijn ontworpen om je lichaam te controleren, te relaxeren en voor te bereiden op meditatie. Over het algemeen draait yoga meer om meditatie en het spirituele leven, terwijl pilates meer fysiek georiënteerd is.

 

Kan ik afvallen met Pilates?

 

Met Pilates alleen verlies je op lange termijn niet heel veel gewicht (het kan wel), maar wanneer je net begint kan het zeker tot gewichtsverlies leiden. Hoeveel calorieën je verbrand hangt af van je lichaamstype en de inspanning die je in je training legt. Pilates bevordert diepe en efficiënte ademhaling die essentieel is voor verbranding van calorieën en weefselregeneratie. Wat zeker is, is dat je er steeds slanker zal uit zien door een mooiere houding.

 

Wil je inzetten op gewichtsverlies kies dan voor minimum twee pilateslessen per week in combinatie met een andere sport en een aangepast dieet. 

 

Welke kledij is nodig?

 

Om niet weg te glijden verkiezen we blote voeten of sokken met antislip. Sommige sokken hebben zelfs individuele tenen die de stabiliteit en de grip kunnen verbeteren.

 

De kledij moet je toelaten vlot te bewegen. Bij een slimfit kledij met naden en stiksels kan je instructeur beoordelaar beter je botten zien en hoe je spieren aanspannen.

 

Zal Pilates mijn houding verbeteren?

 

Jazeker! Pilatesoefeningen werken rond houding, beweging en ademhaling. Alle spiergroepen met inzonderheid de buikspieren, de bekkenspieren en de rugspieren worden afwisselend aan het werk gezet, soms in ongebruikelijke combinaties. Mensen die een zittend leven leiden kunnen terug in conditie geraken gepaard met een mooiere houding.

 

Is Pilates net zo goed voor vrouwen als voor mannen?

 

Pilates is goed voor iedereen. Het werkt aan stevige en flexibele spieren en verbetert je metabolisme wat een essentie is voor een gezond en goed functionerend lichaam.

 

Pilates is zeker goed voor sporters (man en vrouw) om de prestaties van andere sporten te verbeteren.

 

Ik ben niet flexibel, zal Pilates te moeilijk voor me zijn?

 

Het is nooit te laat om te starten met pilates! Je start heel rustig en zal verbaasd zijn hoe je spieren zullen reageren op het uitvoeren van de oefeningen. De pilateslessen bieden een stapsgewijze, geïntegreerde benadering om de transformerende kracht van pilates te ervaren. Werken met personen die niet flexibel zijn is heel dankbaar omdat ze meestal heel snel vorderingen maken en vaak enorm toegewijd zijn. Wie toegewijd is zal merken dat je een groot aantal functionele bewegingen kan inbouwen in je dagelijkse routine, ongeacht of je aan het afwassen bent, met de auto rijdt, of aanschuift in de supermarkt....! Zo maximaliseer je het voordeel van Pilates.

 

Ik heb een rugletsel, mag ik dan Pilates doen?

 

Veel onderzoeken hebben aangetoond dat het voor de overgrote meerderheid van de mensen met rugpijn essentieel is dat ze 'blijven bewegen' om hun aandoening effectief te beheersen. Pilates bouwt stapsgewijs op en is een bijzonder goede oefening voor veel mensen met rugpijn, omdat het is ontworpen om de diepe buik- en bekkenbodemspieren te versterken, die de rug ondersteunen en ontlasten. Klachten ingevolge chronische rugpijn zullen verminderen.

 

Ben ik te oud om Pilates te doen?

 

Pilates is goed voor elk lichaam van elke leeftijd. Joseph Pilates heeft deze bewegingsvorm ontwikkeld met als doel zijn fysieke welzijn en levenskwaliteit te verbeteren. Senioren kunnen bijgevolg echt baat hebben bij lessenreeksen waarbij de geest meer controle krijgt over het functioneren van het lichaam. Balans, kracht, lenigheid en je ademhaling zijn allemaal gebieden waarvan je merkt dat ze samen met de leeftijd veranderen. Met aangepaste oefeningen aan de leeftijd zal het mogelijk in te spelen op de vermoeidheidbelasting die de persoon kan volhouden.

©2019 Benjamin Leys